Animirani film za djecu "Velika utrka prijateljstva" redatelja Deana Hamera nastaje u Luma filmu tijekom 2025. godine.
Scenarij, režija i animacija: Dean Hamer
Dizajn i izvedba likova: Mirela Ivanković Bielen
Kompoziting i montaža: Maša Udovičić
Produkcija - Maša Udovičić
Film je sufinanciran sredstvima Hrvatskog audiovizualnog centra.
Na šumskom proplanku počinje utrka koja konačno treba dokazati tko je brži, uporna Kornjača ili brzi Zec. Oboje kreću uvjereni da su najspremniji, dok Sova, Vjeverica i Puž srčano navijaju. Usred utrke trkači iznenada nestaju iz vidokruga navijača. Kornjača i Zec upadnu u duboku, mračnu jamu. Kad dotaknu dno shvate da su okruženi hladnim visokim skliskim zidovima, a jama je ispunjena gustim mrakom i zastrašujućim zvukovima koji odjekuju.
Zec se pokuša popeti po blatnim zidovima, dok Kornjača strpljivo kopa ka izlazu, ali bez uspjeha. Umor ih svladava, netrpeljivost raste, a svjetlost otvora još je daleko. Polako popuštaju općepoznati oklopi mudre Kornjače i brzopletog Zeca, uviđaju da se jedino udruženim snagama mogu izbaviti iz jame. Početna netrpeljivost prerasta u prijateljstvo kad se zajedničkim naporima uspijevaju dokopati izlaza. Na površini ih dočekuju vjerni navijači, te se svi zajedno zaslade najsočnijim šumskim plodovima, slaveći zajedničku pobjedu i novo prijateljstvo.
Dvoje je glavnih karaktera - Kornjača i Zec. Oboje na početku filma imaju osobine poznate čitateljima basne. Kornjača je strpljiva, staložena, pametna, a Zec je nestrpljiv, brzoplet, nespretan, bezbrižan, misli mu lako odlutaju. No, bezizlazna situacija u kojoj su se našli na dnu duboke i mračne jame tjera ih da se polako mijenjaju.
Gledatelji će na početku filma pomisliti: "Ah, evo one poznate basne, znam što će se dogoditi!" No, vrlo brzo gledatelje čeka neočekivani obrat - pad u jamu. Podešavanjem svjetla pri snimanju kadrova u jami i preuveličavanjem dubine jame postići će se dramatična atmosfera koja će potaknuti gledatelje na suosjećanje s glavnim likovima. Gledatelji te će na trenutak osjetiti kako je nalaziti se u bezizlaznoj situaciji.
Na početku i na kraju filma uz poznati dvojac pojavljuju se prijatelji i navijači: usnula stara Sova, emotivni mali Puž i razdragana proždrljiva Vjeverica. Oni dodaju toplinu i veselje u film. Glavni karakteri iako fokusirani na rješavanje svog velikog problema cijelo vrijeme su simpatični što je prikazano u sitnim gegovima tijekom cijelog filma. Za male vizualne gegove sam bio inspiriran Zagrebačkom školom crtanog filma u kojoj nema dijaloga i svu karakterizaciju je potrebno prikazati vizualnim sredstvima.
Plan mi je da se nakon glrdanja filma svi gledatelji osjećaju dobro, ali i da se zapitaju jesu li nekada prestrogi prema svojim bližnjima.
Odabir cut out animacije je došao nakon pozitivnog iskustva s tom tehnikom. Animacija u multiplanu pruža odličnu mogućnost korištenja bogato oslikanih likova i pozadina, uporabu raznih prirodnih materijala koji dodaju toplinu u opći dojam filma, a podešavanje rasvjete daje velike mogućnosti dramatizaciji kadrova. Važno je reći da animacija ovom tehnikom traje nešto kraće u odnosu na druge vrste animacije, što nije zanemarivo u produkcijskom smislu filma.
Pozadine, sve faze likova i većina predmeta s kojima su u kontaktu će se naslikati i izrezati od čvrstog kartona, a nešto pozadina će biti izrađeno od svakodnevnih ready made materijala. Tako je na primjer jama izrađena od kave mljevene u različitim granulacijama, fino mljevena kava za zidove jame, a grubo mljevena kava za ostalu zemlju.
Sjene likova i pozadina su organske i nesavršene, a 4 difuzna rasvjetna tijela daju mogućnost slojevitog i stupnjevitog općeg vizualnog dojma svakog kadra. Upravo nesavršenost i sitne "greške" u sjenama i materijalima čini stopmotion filmove čarobnima i drugačjiima što mi je i cilj.
Pokreta kamerom nema, a montažni postupci su klasični, izmjena kadrova vrši se rezovima. U kompozitingu će se napraviti kolor korekcija koja će doprinjeti emotivnom dojmu kadrova, te će se eventualno raditi neke sitnije dorade slike koja treba zadržati dojam kamerom snimanih predmeta.
Zvukovi su u šumskim dijelovima filma realni, a u jami prenaglašeni, doprinose dojmu neizvijesnosti i straha u dubokoj mračnoj jami. Trenutci kruljenja trbuha Kornjače i Zeca u jemi su također prenaglašeni i u kontrastu su sa normalnim zvukovima u šumi.
Glazba se pojavljuje mjestimično, suptilno i diskretno prati emotivno stanje glavnih likova, od bezbrižnosti, preko zabrinutosti i straha do veselja.